نکات مهم در نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن

نکات مهم در پروپوزال طراحی اپلیکیشن

مقدمه

در دنیایی که اپلیکیشن ها به یکی از ضروری ترین ابزارها برای کسب و کارها تبدیل شده اند، طراحی و توسعه یک اپلیکیشن کارآمد میتواند بستری را فراهم کند تا با برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات به آنها در کنار جلب رضایت مشتریان به سود و فروش چندبرابری دست یافت. اما برای رسیدن به این هدف در وهله ی اول نیاز به ارائه یک نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن باکیفیت و متقاعد کننده و در عین حال حرفه ای دارید. این پروپوزال همانند یک نقشه راه میتواند شما را یاری کند تا ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنید و در بازار پررقابت امروزی به موفقیت های چشمگیری دست یابید. گفتنی است ارائه یک پروپوزال اولین و مهم‌ترین قدم برای برقراری ارتباطی هدفمند و پرسود برای طرفین (شرکت پیمانکار و مشتری) است. در سایه این ارتباط قوی و بر پایه اعتماد، مشتری به شرکت و کیفیت خدمات آنها ایمان آورده و به همکاری با آنها ترغیب می‌شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:

بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه خدمات و محصولات خود از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی خود کمک می‌گیرند و تعامل پویاتر و وفادارتری را با مشتریان خود برقرار می‌نمایند.اما از آنجایی که شرکت‌های بسیاری در حوزه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، قیمت‌ها و کیفیت خدماتی متنوعی پیش روی مشتریان و متقاضیان طراحی سایت و اپلیکیشن در سراسر کشور وجود دارد که گاهی دچار سردرگمی آنان می‌شود. تنظیم و ارسال پروپوزال یا طرح پیشنهادی برای مشتریان یک روش رسمی و منسجم است که وضعیت و روند اجرای پروژه را در صورت موفقیت همکاری تشریح می‌کند. برای آشنایی با نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن با ایراکد همراه باشید.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال به معنای ارائه یک طرح و پیشنهاد به کارفرما برای بهبود شرایط و وضعیت کلی کسب و کار است که می‌تواند در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ تنظیم گردد.

به عنوان مثال؛ پروپوزال سئو، سعی دارد تا با بررسی و شرح وضعیت کلی حال حاظر وبسایت، پیشنهادی برای بهبود رتبه ارائه نماید. یا یک نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن، اهمیت وجود یک اپلیکیشن و همچنین ارزش‌های افزوده شرکت پیمانکار را شرح نموده و مشتری را ترغیب می‌کند تا از آن شرکت خدمات دریافت نمایند.

ارائه یک پروپوزال اولین و مهم‌ترین قدم برای برقراری ارتباطی هدفمند و پرسود برای طرفین (شرکت پیمانکار و مشتری) است. در سایه این ارتباط قوی و بر پایه اعتماد، مشتری به شرکت و کیفیت خدمات آنها ایمان آورده و به همکاری با آنها ترغیب می‌شود.

پس اگر یک شرکت نوپا و تازه تاسیس در حوزه دیجیتال مارکتینگ و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی هستید و قصد دارید تا با جذب پروژه‌های بیشتر، تجربه و همچنین اعتبار برند خود را افزایش دهید، تنظیم یک پروپوزال منظم، دقیق و اصولی به شما کمک بزرگی خواهد کرد. زیرا برقراری ارتباط موثر با مشتری تاثیر شگرفی در جذب پروژه دارد!

برای آشنایی با نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن و آگاهی از جزئیات و بخش‌های اساسی آن، در ادامه همراه ما بمانید.

نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن

چرا نگارش و ارسال پروپوزال برای مشتریان اهمیت دارد؟

همان طور که گفته شد، تنظیم پروپوزال برای هر شرکت به صورت اختصاصی و کاملا بررسی شده صورت می‌گیرد، و این یعنی برای تهیه آن وقت و انرژی زیادی صرف می‌شود. به این ترتیب اگر نکات اصلی در آن رعایت شوند، مشتری را به راحتی ترغیب خواهند کرد تا از خدمات آنها استفاده نماید.نگارش و ارسال پروپوزال به شرکت‌هایی که اولین قدم‌های خود را برمی‌دارند، بسیار کمک خواهد کرد. زیرا سبب جذب پروژه‌های بیشتر و در نهایت سودآوری بهتر و افزایش تجربه خواهد شد.

بخش‌های اصلی نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن:

در این بخش به تشریح بخش‌های اصلی یک نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن می‌پردازیم:بخش‌های اصلی نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن

1. مقدمه و شرح نیاز:

در اولین گام از تهیه یک پروپوزال باید به نگارش مقدمه آن بپردازید، در متن مقدمه باید توضیحی کوتاه در مورد شرکت، و هدف از تنظیم این سند ارائه گردد و در ادامه به شرح نیاز بپردازد.

در نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن باید به اهمیت طراحی اپ‌های موبایلی، نقاط قوت آنها برای کسب و کارها پرداخته شود. بدین ترتیب مشتری با دیدی بازتر و با آگاهی از اهداف سند مذکور ادامه آن را مطالعه خواهد کرد.

2. مشکلات و نقاط ضعف فعلی:

در قدم بعدی باید به مشتری نشان دهید که چه نواقصی دارد و با چه مشکلات پنهانی رو به رو است! تفسیر دقیق این بخش به مشتری کمک می‌کند تا با اعتماد و قوت قلب به پیشنهاد آینده شما فکر کند.

تنظیم این بخش حتما باید تحت نظر کارشناس طراحی اپلیکیشن یا کارشناس مربوطه صورت بگیرد زیرا داده و اطلاعات بیان شده باید قابل استناد و تخصصی باشند تا دقت و دانش بالای خود را به رخ مشتری بکشید!

3. طرح پیشنهادی شما:

در بخش سوم نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن، نوبت به پیشنهاد شما می‌رسد. در واقع پس از آن که حفره‌ها و مشکلات مشتری را برای وی تشریح نمودید، باید راه حل و پیشنهاد خود را برای رفع آن ایرادات نیز بیان نمایید.

تمام مزیت‌ها و ویژگی‌های اپلیکیشن طراحی شده توسط خودتان را توضیح دهید و در مجموع به مشتری نشان دهید که پیشنهاد شما ارزشش را دارد!

نمونه پروپوزال یا طرح پیشنهادی طراحی اپلیکیشن

4. شرح ابعاد مختلف پروژه:

پس از ارائه پیشنهاد باید آن را با جزئیات بیشتری نیز بیان کنید. نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن باید ابعاد مختلف پروژه را به روشنی برای مشتری نشان دهد.

به عنوان مثال؛ اینکه از چه تکنولوژی برای تهیه اپلیکیشن استفاده می‌کنید، چه ریسک‌ها و چالش‌هایی را پیش رو خواهید داشت، بیان دقیق پیش‌نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پروژه، ویژگی و امکانات نسخه نهایی اپلیکیشن شامل چه مواردی است، مدت زمان اجرای پروژه، برآورد دقیق تمام ریزهزینه‌های اپلیکیشن، شرایط پرداخت هزینه و موارد مورد نیاز دیگر

5. جمع‌بندی:

در انتهای نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن نیز مانند دیگر پروپوزال‌ها، موضوعات کلی بیان می‌گردند. موضوعاتی از قبیل؛ سابقه و تجربه تیم پیاده‌سازی کننده، وضعیت حق مالکیت مادی و معنوی پروژه، تعهدات و شرح دقیق وظایف، مطالبی خلاصه به جهت آشنایی با کارشناسان بخش و در نهایت اطلاعات و راه‌های برقراری ارتباط به شرکت

نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن موفق

نسخه صوتی مقاله، تولید شده با کمک هوش مصنوعی :

پروسه تهیه و ارائه نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن

برای قدم گذاشتن در دنیای دیجیتال نیاز است در وهله ی اول پروسه تهیه و ارائه نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن را به صورت گام به گام پشت سر بگذارید. در این بخش قصد داریم تمامی مراحل از تهیه تا ارائه نمونه پروپزوال را برایتان شرح دهیم:

شناسایی نیاز و مخاطب

تحقیق در خصوص اینکه چه مشکلاتی در بازار وجود دارد و اپلکیشن شما چگونه میتواند در حل آنها نقش داشته باشد را میتوان به عنوان نخستین گام در نظر گرفت. از سوی دیگر شناسایی مخاطبان هدف و تحلیل رفتارها، نیازهای آنها و پاسخ به این سوال که مخاطبان چه انتظاراتی از پروپوزال دارند؟ و هم چنین بررسی اپلیکیشن های مشابه و تحلیل نقاط ضعف و قوت رقبا را میتوان از دیگر اقدامات این مرحله بیان کرد.

تعریف اهداف و دامنه پروژه طراحی اپلیکیشن

در این مرحله از تهیه و ارائه نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن باید اهدافی که از طریق اپلیکیشن بایستی به دست آورده شود، تعیین گردد. هم چنین دامنه پروژه که شامل ویِژگی ها و قابلیت های اصلی و مهم اپلیکیشن میباشد نیز مشخص میشود.
ایجاد طرح و نمونه اولیه از پروپوزال
به منظور نمایش ساختار و رابط کاربری اپلیکیشن بایستی وایرفریم هایی در طرح اولیه طراحی شود. هم چنین برای نمایش نحوه عملکرد اپلیکیشن ایجاد یک نمونه اولیه الزامی است.

ساختار پروپوزال

برای تهیه و ارائه یک نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن حرفه ای و در عین حال باکیفیت نیاز است از یک ساختار استاندارد که تمامی بخش های اصلی یک پروپوزال طراحی اپلیکیشن از مقدمه و شرح نیاز ،طرح پیشنهادی گرفته تا مشکلات و نقاط ضعف فعلی و شرح ابعاد مختلف پروژه را شامل میشود استفاده گردد.

نگارش پروپوزال

این مرحله از تهیه و ارائه نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن متعلق به نگارش پروپوزال است. برای نگارش پروپوزال میبایست از زبانی واضح و مختصر، لحنی متقاعد کننده و در عین حال حرفه ای و هم چنین آمار، نمودار و تصاویر استفاده شود. در این مرحله تمامی موارد از جمله عنوان و خلاصه پروژه، مقدمه، اهداف ، ویژگی ها و قابلیت ها، طرح و معماری سیستم ، برنامه زمان بندی و منابع مورد نیاز، تحلیل رقبا، توضیح مدل کسب و کار ، ارائه پیش بینی ها و ارزیابی ها و افزودن پیوست ها باید به صورت کامل و بدون هیچگونه ابهامی نوشته شود.

ارائه پروپوزال

پس از نگارش نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن نوبت به ارائه آن میشود. این ارائه میتواند هم به صورت مجازی و هم به صورت غیرحضوری باشد. گفتنی است برای ارائه حضوری باید هر آنچه برای ارائه شفاهی مورد نیاز است را در قالب اسلاید ها آماده کرده و با زبان بدن مناسب و با اعتماد به نفس به صورت روان و با تاثیر گذاری بالا ارائه گردد. پاسخ دقیق و کامل به سوالات مخاطبان و ذینفعان میتواند تاثیر بسزایی در جلب رضایت آنها داشته باشد.

ویژگی‌های بارز یک پروپوزال موفق:

یک پروپوزال موفق که امیدوار باشیم که به دریافت پروژه منجر شود، باید دارای یکسری ویژگی و نکات کلیدی باشد:

  • پروپوزال در درجه اول باید فکر شده و قابل استناد باشد و نقاط ضعف وضعیت فعلی را به درستی نمایان کند.
  • پروپوزال باید ترغیب‌کننده و جذاب باشد تا مشتری تشویق شود که تا انتهای آن را بررسی و مطالعه نماید.
  • رعایت نکات نگارشی در عین سادگی و قابل فهم بودن مطلب
  • یک پروپوزال موفق طولانی خواهد شد، پس باید به درستی بخش‌ها، جداول، آمار و دیگر داده‌ها از یکدیگر تفکیک شده و نظم و اسنجام کلی در آن الویت داشته باشد.
  • برای تهیه پروپوزال باید از متخصص آن حوزه کمک گرفت تا سرسری و بدون پشتوانه نباشد.
  • و در پایان، بهترین کار این است که پروپوزال اختصاصی خود را تهیه نمایید و از دیگر نمونه‌ها کپی برداری نکنید!

9 نکته کلیدی برای نگارش نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن

برای نگارش یک نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن متقاعد کننده و با کیفیت کافی است نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات شامل موارد زیر است:
• شناسایی دقیق مخاطبان هدف اپلیکیشن و درک علایق و نیازهای آنها و طراحی اپلیکیشن در راستای برآورده نمودن خواسته ها و حل مشکلات مخاطبان هدف
• بررسی کامل روندهای بازار، فرصت های موجود برای اپلیکیشن مورد نظر، تحلیل رقبا و برنامه ریزی دقیق برای موفقیت در بازار
• شرح کاملی از ویژگی ها، قابلیت ها، کارکردها و مزیت های اپلیکیشن و بهره مندی از تصاویر، نمودارها به منظور جلب توجه مخاطبان هدف
• تاکید بر وجه تمایز اپلیکیشن شما با سایر رقبا و مزیت های منحصر به فرد اپلیکیشن
• ارائه یک برنامه عملی و قابل اجرا برای توسعه و بازاریابی اپلیکیشن
• داشتن زبانی واضح و متقاعد کننده بدون استفاده از اصطلاحات فنی و پیچیده
• طراحی پروپوزال با استفاده از تصاویر باکیفیت و جلوه های بصری جذاب
• ویرایش و بررسی کامل پروپوزال از نظر نگارشی و املایی پیش از ارائه
• ارائه پروپوزال طراحی اپلیکیشن با اعتماد به نفس بالا و پاسخ به سوالات مشتریان به صورت دقیق و کامل

نتیجه گیری

طراحی اپلیکیشن و وبسایت از اصلی‌ترین خدمات شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ است. اما جذب مشتری این شاخه‌های پررقابت اندکی دشوار است. برای از میان برداشتن رقبا باید ارتباطی موثر و هوفمند را با مشتریان آغاز نمایید. تهیه و ارسال پروپوزال یا همان طرح پیشنهادی به مشتریان، بهترین راه برای برقراری تعاملی سودمند و بلندمدت است. نمونه پروپوزال طراحی اپلیکیشن که در این مقاله به تشریح آن پرداختیم، از جمله مواردی است که می‌تواند به جذب پروژه‌های موفق کمک شایانی نماید.

اگر در حال حاضر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید، می توانید فایل PDF آن را دریافت کنید

related blogs

مقالات مرتبط

همیشه در کنار شما هستیم

برای توسعه کسب و کارتان ، تا انتها در کنار شما هستیم . بدون نگرانی به فکر پیشرفت باشید.

همیشه در کنار شما هستیم

برای توسعه کسب و کارتان ، تا انتها در کنار شما هستیم . بدون نگرانی به فکر پیشرفت باشید.

آکادمی ایراکد

مشاوره فنی و تخصصی رایگان

جهت دریافت خدمات مشاوره و یا سفارش طراحی سایت و اپلیکیشن، سئو و سایر خدمات شرکت فرم زیر را تکمیل نمایید.مشتاقانه پاسخگوی شما خواهیم بود

Comments

دیدگاه ها و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

Registration Form