مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مقدمه

استفاده از ظرفیت‌های بی‌نهایت تجارت الکترونیک بسیار آسان است. تنها کافیست فروشگاه خود را بسازید و در این مسیر لذت ببرید تا بتوانید برنده ی این عرصه ی پررقابت باشید. اگر شما هم به دنبال راه اندازی سایت فروشگاهی خود هستید، این مقاله را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

استفاده از ظرفیت‌های بی‌نهایت تجارت الکترونیک بسیار آسان است. تنها کافیست مطابق با استاندارد‌های بازارهای جهانی عمل کنید‌، از مسیر خود لذت ببرید و صبور باشید تا بتوانید برنده ی این عرصه ی پررقابت باشید.

اگر شما هم به دنبال راه اندازی سایت فروشگاهی خود هستید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی خود بدانید آورده شده است. با ما همراه باشید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق در 10 گام

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق در 10 گام

شما از همان ابتدای کار به یک وب‌سایت حرفه ای نیاز ندارید. شما تنها به بستری مناسب نیاز دارید که علاوه بر معرفی محصولات و خدمات شما،  فضایی برای رشد و شخصی سازی کسب‌وکار شما را فراهم کند.

تنها در 10 مرحله می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. این مراحل عبارتنداز:

  1. برنامه ریزی
  2. انتخاب فروشگاه‌سازی متناسب با اهداف شما
  3. تعیین بودجه
  4. انتخاب دامنه اختصاصی
  5. انتخاب و شخصی‌سازی قالب
  6. انتخاب محصولات
  7. انتخاب تامین کنندگان و روش‌های ارسال
  8. انتخاب روش‌های پرداخت
  9. اضافه کردن محصولات
  10.  آزمایش و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شما

     1. برنامه ریزی

صرف نظر از جدول زمانی، شما باید یک برنامه دقیق و جامع برای بخش‌های مختلف طراحی وب سایت و  فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید و باید وقت زیادی را صرف برنامه ریزی کنید تا زحمات شما بی‌نتیجه نماند.

این برنامه باید شامل منابع مورد نیاز شما، شامل: منابع فنی، انسانی و سرمایه گذاری کلی شما باشد. یک برنامه ریزی مفصل، ورود حرفه ای شما به عرصه‌ی آنلاین را تضمین می‌کند.

برنامه ریزی برتای راه اندازی فروشگاه اینترنتی2. انتخاب فروشگاه‌سازی متناسب با اهداف فروشگاه اینترنتی شما

اگر در این عرصه تازه کار هستید، احتمالا با فروشگاه‌سازها آشنایی ندارید. شما قبل از راه‌اندازی فروشگاهتان باید فروشگاه‌ساز مناسب را انتخاب کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابید. پلتفرم‌هایی مانند شاپ بساز و پرتال بسیاری از نیازهای اولیه شما برای شروع حرفه‌ای فروشگاه شما را برآورده می‌کنند. نیازهایی مانند:

راه اندازی فروشگاه آنلاین با فروشگاه ساز

مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی

برای راه‌اندازی سریع سایت فروشگاهی خود، به پلتفرمی نیاز دارید که شما را قادر سازد با حداکثر بازدهی فروشگاه اینترنتی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کنید. به همین دلیل فروشگاه‌سازها می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

در حالی که سازندگان فروشگاه زیادی وجود دارند، بعضی از آنها مانند Magento، به مهارت کدنویسی نیاز دارند.

اکثر این پلتفرم ها دارای قالب‌های از قبل طراحی شده هستند چه به صورت رایگان و چه برای خرید، که می‌توانید از آنها به عنوان ویترین فروشگاه خود استفاده کنید و بارگذاری و مدیریت محصولات در آنها بسیار آسان است و می‌توانید فرایند رشد خود را سرعت بخشید.

درگاه پرداخت

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید باید یک درگاه پرداخت مناسب را انتخاب کنید و شما باید اطمینان حاصل کنید که فروشگاه‌ساز انتخابی شما با درگاه پرداخت شما به راحتی ارتباط برقرار می‌کند.

ویژگی های امنیتی

با افزایش تعداد مشتریان، سایت فروشگاهی شما در معرض خطرات امنیتی متعدد قرار می‌گیرد.

داشتن یک پلتفرم  با امنیت قوی و چند لایه،  برای امنیت اطلاعات کسب‌وکار و مشتریان شما ضروری است. در نتیجه شما باید اطمینان حاصل کنید که فروشگاه‌ساز شما ، گواهی SSL را ارائه می‌دهد.

پشتیبانی

حتی با بهترین برنامه ریزی ها، ممکن است در مسیر خود با چالش‌هایی مواجه شوید. فروشگاه آنلاین شما باید پشتیبانی 24 ساعته ارائه دهد تا بتوانید این چالشها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

درنتیجه، پلتفرمی که انتخاب کنید که امکان پشتیبانی 24 ساعته را در اختیار شما می‌گذارد.

قابلیت اجرای برروی دستگاه‌های مختلف

داشتن یک سایت بهینه شده بر روی تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها، به فروشگاه اینترنتی شما در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند. همچنین،  با تمرکز بر روی این موضوع می‌توانید تجربه ‌ی کاربری بهتری برای مشتریانتان ایجاد کنید.

درنتیجه، اطمینان حاصل کنید که فروشگاه‌های طراحی شده توسط پلتفرم انتخابی شما، قابلیت اجرا بر روی تمامی دستگاه‌ها را دارد.

همپا بودن با فروشگاه اینترنتی شما

پلتفرم ایده‌آل شما علاوه بر راه‌اندازی سریع فروشگاه شما، باید همراه با شما رشد کند.

قبل از انتخاب فروشگاه‎ساز مورد نظرتان، موارد زیر را بررسی کنید:

  • آیا افزایش ترافیک سایت، بر روی سرعت فروشگاه اینترنتی شما اثر می‌گذارد؟
  • آیا از طریق این پلتفرم، می‌توانید کسب‌وکار خود را در سایر پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام، فیسبوک و …. گسترش دهید؟
  • آیا کالاهایی که می‌توانید به ویترین خود اضافه کنید محدود است؟

قالب‌های متنوع و کاربردی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین شما 

در ابتدای راه، شما فضایی می خواهید که مجموعه ای از قالب‌های جذاب، متنوع و کاربردی را در اختیار شما قرار دهد و به شما این امکان را بدهد تا کسب‌وکار خود را به‌خوبی به تصویر بکشید. شما باید بتوانید قالب‌های انتخابی خود را به راحتی و مطابق با سلیقه‌ی خودتان، شخصی‌سازی کنیدتا یک گام به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

3. تعیین بودجه

یکی از مزایای راه اندازی فروشگاه آنلاین این است که هزینه ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال، این بدان معنا نیست که راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی بدون هزینه است.

تعیین بودجه فروشگاه برای راه اندازی فروشگاه

شما باید به‌طور مداوم بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید. در اینجا به برخی از هزینه های احتمالی راه اندازی فروشگاه شما اشاره کرده ایم:

  • هزینه های مربوط به فروشگاه‌ساز، امنیت سایت و خرید هاست
  • هزینه های طراحی و توسعه وبسایت شما
  • هزینه‌های مربوط به درگاه‌های پرداخت

4. انتخاب دامنه‌ی اختصاصی 

دامنه همان آدرس فروشگاه اینترنتی شماست اما در دنیای اینترنت به طورمثال اگر آدرس سایت شما www.abc.com است،دامنه ی شما abc.com می باشد. برای ثبت دامنه میتوانید وارد سایت https://www.iranserver.com/domain-registration/ شوید و دامنه مورد نظر خود را خریداری نمایید.

انتخاب دامنه برای راه اندازی سایت فروشگاهی

دامنه‌ی شما باید معرف کسب‌وکار و برند شما باشد. تا حد‌ امکان بهتر است که نام دامنه و مغازه ‌‌ی فیزیکی شما یکسان باشد. در انتخاب دامنه به نکات زیر توجه کنید:

  • دامنه شما باید متفاوت و خاص باشد ولی به طور واضح، نوع خدمات شما را مشخص کند.
  • یک کلیدواژه انتخاب کنید تا رتبه ی خود در نتایج جست‌وجو را بهبود بخشید. این کار باعث می‌شود افراد بیشتری شما را پیدا کنند.
  • از استفاده از نام برندهای ثبت شده پرهیز کنید.
  • پسوند دامنه را متناسب با کشور مورد نظر و بودجه‌ی کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای خرید دامنه از طریق فروشگاه‌ساز منتخب خود ویا از طریق سایت های فروش دامنه اقدام کنید.

5. انتخاب و شخصی‌سازی قالب در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

همانطور که گفته شد  یک پلتفرم مناسب، باید دارای قالب‌های آماده باشد. اگر فروشگاه ساز خود را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید قالب موردنظر خود را انتخاب کنید و آن را شخصی سازی کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید با حداقل کار و در کمترین زمان ممکن سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید.

فروشگاه‌سازهایی مانند شاپ بساز به شما این امکان را می‌دهند تا بدون هیچ مهارت کدنویسی، از صفر تا صد فروشگاهتان را طراحی کنید و شما می‌توانید به راحتی سایت خود را به روز کنید.

بعد از طراحی صفحه اصلی و محصولات چند مورد را باید بررسی کنید:

  • می‌خواهید ظاهر فروشگاه شما چگونه باشد؟

ممکن است بخواهید ظاهر فروشگاه شما مانند فروشگاه فیزیکی شما باشد، یا اینکه بخواهید هر یک هویت منحصر به فرد خود را داشته باشند و  در عین حال، برند شما را به‌خوبی به تصویر بکشند.

  • فکر می کنید مشتریان شما چگونه خرید می کنند؟

داشتن یک قالب کاربردی فقط برای زیباسازی ظاهر فروشگاه شما نیست، بلکه در رسیدن مشتریان به آنچه که میخواهند هم کمک می‌کند.  به این فکر کنید که مشتری شما به دنبال چه دسته‌هایی هستند. شما می‌توانید براساس رفتارهای مشتریانتان در دنیای واقعی این دسته‌بندی ها را انجام دهید تا یک تجربه‌ی کاربری فوق‌العاده برای مشتریانتان ایجاد کنید.

  • به چه ویژگی هایی نیاز دارید؟

همه قالبها دارای ویژگی های یکسانی نیستند. آیا فروشگاه شما نیاز به نمایش عکس در گالری دارد؟ آیا برای نمایش محصولات خود به فیلم نیاز دارید؟ شما می توانید قالب‌ها را مطابق با نیازهای کسب‌وکارتان شخصی سازی کنید.

6. انتخاب محصولات

بهتر است که  تمام محصولات فروشگاه فیزیکی خود را وارد فروشگاه اینترنتی خود نکنید. در عوض محصولاتی را انتخاب کنید که بیشترین فروش را دارند یا ممکن است در محیط آنلاین فروش بیشتری داشته باشند.

7. تعیین روشهای ارسال و بسته بندی

اگر از قبل سابقه فروش در دنیای خارج از اینترنت را دارید، احتمالا تعدادی تامین کننده را می‌شناسید و با آنها ارتباط دارید.

در فروشگاه‌های اینترنتی، شما برای تحویل سفارش مشتری به تعیین روشهای ارسال و بسته بندی محصولات نیز نیاز دارید.

شما می‌توانید با توجه به امکانات و بودجه در دسترس، مسئولیت بسته‌بندی و ارسال سفارشات را خودتان بر عهده بگیرید و یا با شرکت‌هایی که خدمات بسته بندی و ارسال سفارشات را انجام می‌دهند همکاری کنید.

 

8. انتخاب روش‌های پرداخت

وقتی تمام مراحل بالا را طی کردید نوبت به انتخاب درگاه های پرداخت می‌رسد. به خصوص در شرایطی که راحتی حرف اول را می‌زند، اطمینان حاصل کنید که روش‌های پرداخت متعدی را ارائه می‌دهید. از درگاه‌هایی استفاده کنید که فکر می کنید مشتریان شما بیشتر استفاده را  می کنند .

9. اضافه کردن محصولات در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اکنون که یک سایت شیک طراحی کرده اید، مراحل مختلف فروش را برنامه‌ریزی کرده‌اید و محصولات خود برای فروش را انتخاب کرده اید، می‌توانید محصولات خود را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.

هنگام افزودن محصولات، مطمئن شوید که توضیحات محصولات شما واضح است و از نظر سئو بهینه شده اند. با این کار احتمال نمایش محصولات شما در نتایج اولیه ی جست‌وجو افزایش می‌یابد.

در اینجا برخی از اطلاعات مهم وجود دارد که باید در توضیحات محصول ذکر شود:

  • نام محصول
  • قیمت
  • وزن و ابعاد
  • رنگ و اندازه های موجود
  • شرح واضحی از محصول

همچنین تمام سعی خود را کنید تا عکس ها و فیلم های با وضوح بالا از محصولات خود تهیه کنید، تا مشتریان تصویر دقیقی از سفارش خود داشته باشند.

10. آزمایش و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اختصاصی شما

فروشگاه اینترنتی شما تقریبا آمادست اما یک قدم مهم دیگر نیز وجود دارد.در آخرین مرحله شما باید عملکرد سایت خود را از جهات مختلف بررسی کنید.

عملکرد سایت خود از جهات زیر بر روی چندین مرورگر بررسی کنید:

  • آیا سایت شما درست کار می کند؟

آیا محصولات ، عکس ها و توضیحات شما آنطور که می خواهید نمایش داده می‌شوند؟ آیا همه دکمه های شما را به صفحه‌ی موردنظر هدایت می‌کنند؟

  • آیا درگاه پرداخت به درستی کار می کند؟

همه درگاه های پرداخت خود را با سفارش های آزمایشی، امتحان کنید. آیا قیمت گذاری صحیح است؟ آیا تخفیف و تبلیغات طبق آنچه در نظر گرفته شده اعمال می شود؟

  • آیا سایت از طریق موبایل کار می کند؟

اطمینان حاصل کنید که سایت شما بر روی دستگاه های تلفن همراه کار می کند . اگر همه چیز خوب به نظر می رسد و همه چیز آن طور که باید کار می‌کند، کسب‌وکار شما آماده‌است تا وارد عرصه‌ی دیجیتال شود.

نسخه صوتی مقاله، تولید شده با کمک هوش مصنوعی :

آموزش تولید محتوا برای راه اندازی سایت فروشگاهی:

استراتژی بازاریابی محتوا باید بعد از مرحله راه اندازی طراحی سایت فروشگاهی انجام شود. همانطور که میدانید برای فروش محصولات باید محتواهایی قابل ملاحظه برای مخاطب هدف خود تهیه نمایید. در زیر به مراحل تولید محتوای حرفه ای برای فروشگا ه های آنلاین میپردازیم:

1- باید مخاطب هدف خود را بشناسید : باید بدانید برای چه کسانی میخواهید تولید محتوا کنید اینکه مخاطبان شما چند سال دارند و دنبال چه چیزهایی هستند بسیار میتواند در اینکه به هدف خود نزدیکتر شوید کمک کند.

2- باید محتواهایی تولید نمایید که علاوه بر حس اعتماد به مشتری باعث وفاداری مشتریان شما شود. امروزه بسیاری از افراد دنبال فروشگاه هایی برای خرید هستند که بتوانند بیشتر اعتماد نمایند.

3- محتواهای جذاب و کاربرپسند بنویسید: بهتر است با ارائه راهکار به مخاطبان خود حس اعتماد را در انها به وجود آورده و در این مسیر به آنها راهنمایی درست را انجام دهید.

4- برند خودتان را داشته باشید و برای این کار از دیگران تقلید نکرده و خودتان باشید بهتر است صدای برند خود را به گوش تمامی مخاطبان هدف خود برسانید و مسیر را برای انتخاب آسان تر نمایید.

5- تبلیغ را فراموش نکنید: برای اینکه محتوای شما بیشتر دیده شود بهتر است برای محتوای خود تبلیغ داشته باشید و ان را وایرال نمایید. شما باید شرایطی برای بهتر دیده شدن محتواهای خود فراهم نمایید.

اعتماد سازی یکی از راهکارهای مهم در راه اندازی فروشگاه آنلاین:

امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه های زندگی و بالا رفتن نرخ تورم بحث اعتماد سازی بسیار در خرید و فروش انلاین مورد توجه قرار میگیرد. بهتر است برای جلب اعتماد مشتریان خود هزینه کنید زیرا جلب اعتماد مشتریان مساوی است با فروش بیشتر و افزایش درآمد بیشتر. در زیر به مواردی که برای جلب اعتماد سازی مخاطبان نیاز دارید اشاره میکنیم:

ارائه اطلاعات دقیق و واقعی به مخاطبان

داشتن گواهی اینماد و سایر گواهی ها 

قرار دادن آدرس و شماره تلفن به صورت دقیق و واقعی

نظرات مشتریان و خریداران قبلی بسیار کمک کننده میباشد

قرار دادن انواع گارانتی ها از جمله گارانتی تعویض، گارانتی قیمت و گارانتی بازگشت وجه

قرار دادن امکان پرداخت در محل در صورت تمایل 

قرار دادن داستان برند حس اعتماد سازی زیادی ایجاد میکند

 

و در پایان، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد، اما این بدان معنا نیست که که غیرممکن است. امیدوارم این راهنما به شما کمک کند تا کسب و کار خود را زودتر از آنچه فکر می کردید گسترش دهید تا پیروز میدان این عرصه‌ی پررقابت باشید.

اگر در حال حاضر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید، می توانید فایل PDF آن را دریافت کنید

related blogs

مقالات مرتبط

همیشه در کنار شما هستیم

برای توسعه کسب و کارتان ، تا انتها در کنار شما هستیم . بدون نگرانی به فکر پیشرفت باشید.

همیشه در کنار شما هستیم

برای توسعه کسب و کارتان ، تا انتها در کنار شما هستیم . بدون نگرانی به فکر پیشرفت باشید.

آکادمی ایراکد

مشاوره فنی و تخصصی رایگان

جهت دریافت خدمات مشاوره و یا سفارش طراحی سایت و اپلیکیشن، سئو و سایر خدمات شرکت فرم زیر را تکمیل نمایید.مشتاقانه پاسخگوی شما خواهیم بود

Comments

دیدگاه ها و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

Registration Form